Vedtægter

§ 1 Navn og formål

Stk. 1 Foreningens navn er Studenterforeningen Jacques D. Foreningen bruger forkortelsen JD. 

Stk. 2 Foreningen har hjemsted på Center for Sundhed og Samfund, Øster Farimagsgade 5, 1353 København K.

Stk. 3 Foreningens formål er at fremme det faglige og sociale sammenhold blandt alle med tilknytning til Institut for Statskundskab på Københavns Universitet (IFS). Foreningen afholder faglige, festlige og sociale arrangementer, ligesom den råder over en række studenterlokaler, som kan anvendes af medlemmerne. Foreningen samarbejder med Institut for Statskundskab, studenterforeninger på IFS samt studenterforeninger på hele Det Samfundsvidenskabelige Fakultet om at fremme sit formål.

 

§ 2 Om vedtægterne

Stk. 1 Vedtægterne fastlægger rammerne for foreningen. I vedtægterne skitseres foreningens opbygning, medlemmernes rettigheder og varetagelsen af foreningens økonomi.

Stk. 2 Opstår der mellem generalforsamlinger uenighed om, hvordan vedtægterne skal forstås, gælder bestyrelsens tolkning, indtil generalforsamlingen giver sin tolkning. 

Stk. 3 Vedtægterne kan ændres på generalforsamlingen, hvis der stilles forslag herom, og hvis et flertal på ⅔ af de stemmeberettigede til generalforsamlingen bakker op om disse. De ændrede vedtægter træder i kraft ved generalforsamlingens afslutning.

 

§ 3 Medlemskab 

Stk. 1 Enhver studerende eller ansat på IFS er automatisk medlem af foreningen ved indskrivelse eller ansættelse. Medlemskabet varer så længe det enkelte medlem er studerende eller ansat på IFS.

Stk. 2 Der opkræves ikke kontingent for medlemskab. 

Stk. 3 Såfremt et medlem ønsker at melde sig ud af foreningen, kan det kun ske ved at rette henvendelse til et medlem af bestyrelsen.

Stk. 4 Ethvert medlem af foreningen har ret til at deltage i arrangementer som denne afholder og kan frit benytte Jacquen i de til enhver tid angivne åbningstider.

Stk. 5 Det er ikke muligt at indstille et medlem til eksklusion, men bestyrelsen kan i særlige omstændigheder midlertidigt fratage et medlem sine medlemsrettigheder, såfremt denne skønner at medlemmet modarbejder foreningens formål. I et sådant tilfælde skal dette drøftes med ledelsen på IFS. Det pågældende medlem har ret til at blive hørt, før beslutningen træffes.

Stk. 6 På foranledning fra bestyrelsen kan både nuværende og tidligere studerende og ansatte på IFS optages som æresmedlemmer af foreningen. Æresmedlemmer, som er tidligere studerende eller ansatte, har ingen medlemsrettigheder.

 

§ 4 Generalforsamlingen

Stk. 1 Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed, og finder sted én gang årligt i fjerde kvartal.

Stk. 2 Generalforsamlingen er åben for alle medlemmer af foreningen. Medlemmerne har tale- og stemmeret og er valgbare. Medlemmer kan ikke stemme ved fuldmagt. Gæster kan inviteres af bestyrelsen. Disse har ikke stemmeret.

Stk. 3 For at deltage i generalforsamlingen er et fysisk fremmøde påkrævet, medmindre andet er aftalt med bestyrelsen. Ligeledes skal man ved fremmøde have gyldig legitimation på medlemskab, f.eks. studiekort. Legitimation fremvises på forlangende.

Stk. 4 For generalforsamlingen gælder følgende frister:

  • Senest 3 uger inden dets afholdelse indkalder bestyrelsen til generalforsamling. Indkaldelsen skal indeholde angivelse af tid og sted.
  • Senest 10 dage inden dets afholdelse, skal forslag der ønskes behandlet eller opstillinger til den nye bestyrelse være bestyrelsen i hænde. 
  • Senest 7 dage inden dets afholdelse offentliggør bestyrelsen en dagsorden, forslag der skal behandles og kandidater til den nye bestyrelse.
  • Øvrige frister fastsættes af bestyrelsen.

Stk. 5 Dagsordenen på generalforsamlingen skal mindst indeholde følgende punkter:

  • Formalia
    1. Valg af dirigent
    2. Valg af referenter
    3. Valg af stemmeudvalg
    4. Godkendelse af dagsorden
  • Årsberetning
  • Fremlæggelse og godkendelse af regnskab
  • Behandling af vedtægter
  • Behandling af vedtægter
  • Behandling af indkomne forslag
  • Valg af ny bestyrelse samt eventuelle suppleanter
    1. Valg af forperson
    2. Valg af næstforperson
    3. Valg af kasserer
    4. Valg af 5 menige
  • Valg af op til 4 bestyrelsessuppleanter
  • Valg af revisorer
    1. Valg af 2 revisorer
    2. Valg af 2 revisorsuppleanter
  • Eventuelt (der kan ikke vedtages noget under eventuelt)

Stk. 6 Generalforsamlingen træffer beslutninger ved simpelt flertal. Vedtægtsændringer vedtages dog med ⅔ flertal. Forslag behandles ved håndsoprækning. Såfremt et medlem som deltager i generalforsamlingen ønsker det, kan et forslag behandles ved anonym skriftlig afstemning. Personvalg foregår altid ved anonym skriftlig afstemning.

Stk. 7 Er der ved generalforsamlingens begyndelse ikke opstillet det antal kandidater til den nye bestyrelse, som der skal vælges, kan der stilles op til de resterende poster under punktet valg.

Stk. 8 Er der til den enkelte post opstillet lige præcis det antal, der skal vælges, er disse valgt ved fredsvalg. Er der til den enkelte post opstillet én eller flere end det antal, der skal vælges, foretages der kampvalg. Ved kampvalg kan der ved hver post stemmes på det antal kandidater, som skal vælges. De kandidater, som har opnået flest stemmer, er valgt. Ved stemmelighed mellem to eller flere kandidater til den enkelte post foretages omvalg mellem de pågældende kandidater. Ved to på hinanden følgende tilfælde af stemmelighed, foretages der lodtrækning mellem de pågældende kandidater. Såfremt en kandidat til forpersons-, næstforpersons- eller kassererposten ikke opnår valg, kan denne opstilles som menig. Dette skal meddeles ved opstilling. De kandidater, der ikke opnår valg, bliver bestyrelsessuppleanter i rækkefølge af valgresultatet.

Stk. 9 I tilfælde af, at der ved valgets afslutning ikke er 4 bestyrelsessuppleanter, kan øvrige medlemmer stille op som bestyrelsessuppleanter, og der foretages valg heraf.

Stk. 10 Såfremt et medlem som deltager i generalforsamlingen ønsker det, skal bestyrelsen vælges ved en tillidsafstemning. Ved en tillidsafstemning kan de fremmødte stemme tillid eller mistillid til den samlede bestyrelse. For at denne kan vælges, kræver det at et simpelt flertal af generalforsamlingen stemmer tillid.

Stk. 11 Bestyrelsen eller 50 medlemmer kan indkalde til ekstraordinær generalforsamling. En ekstraordinær generalforsamling skal ikke følge de ovenfor beskrevne bestemmelser om frister eller punkter til behandling, men indkaldes med mindst 3 ugers varsel med forslag til dagsorden.

 

§ 5 Bestyrelsen

Stk. 1 Bestyrelsen består af 8 medlemmer. Heraf skal 1 vælges til forperson, 1 til næstforperson, 1 til kasserer og 5 til menige medlemmer. Bestyrelsen vælges på generalforsamlingen. 

Stk. 2 Bestyrelsen er den øverste myndighed mellem generalforsamlinger.

Stk. 3 Bestyrelsen forpligter sig på en koordinerende rolle i at opfylde foreningens formål, at varetage foreningens økonomi og at oplyse foreningens medlemmer om formål, medlemskab og aktiviteter. Bestyrelsen har desuden det overordnede ansvar for driften af foreningens lokaler. 

Stk. 4 Et bestyrelsesmedlem kan mellem to generalforsamlinger fratræde sin post, såfremt denne ønsker det. Dette skal meddeles skriftligt til bestyrelsen. I tilfælde af fratrædelse overtager en bestyrelsessuppleant en post i bestyrelsen. I tilfælde af forpersonens fratrædelse, overtager næstforpersonen som udgangspunkt forpersonsposten. 

Stk. 5 Er der ikke nogen suppleant til at overtage, kan bestyrelsen vælge at fortsætte sit arbejde med færre medlemmer eller indkalde til ekstraordinær generalforsamling. 

´

§ 6 Bestyrelsesmødet

Stk. 1 Bestyrelsen afholder som udgangspunkt bestyrelsesmøde én gang ugentligt.

Stk. 2 På bestyrelsesmødet kan der træffes beslutninger om koordination af opfyldelse af formål, økonomi og aktiviteter.

Stk. 3 Beslutninger søges truffet gennem konsensus. Hvis det ikke er muligt, træffes de ved simpelt flertal. Ved stemmelighed har forpersonen beslutningsretten.

Stk. 4 Bestyrelsen kan invitere gæster til bestyrelsesmøder. Disse har ikke stemmeret.

Stk. 5 Forpersonen fastsætter dagsorden og agerer ordstyrer på bestyrelsesmødet. 

Stk. 6 Det første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen er konstituerende. Her fordeler bestyrelsen de faste arbejdsopgaver iblandt sig. Hvis forpersonen i løbet af sin periode er forhindret i at løse sine opgaver, er det næstforpersonens ansvar at tage over.

 

§ 7 Økonomi

Stk. 1 Foreningens regnskabsår går fra den 1/9 i indeværende år til den 31/8 det følgende år.

Stk. 2 Foreningens regnskab føres af kassereren i henhold til god regnskabsskik. 

Stk. 3 Forpersonen og kassereren er tegningsberettigede og har kontoadgang i foreningen.

Stk. 4 Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den til enhver tid tilhørende formue. Der påhviler ikke foreningens medlemmer, bestyrelse eller tegningsberettigede nogen personlig hæftelse. Foreningen må ikke stifte gæld. 

Stk. 5 Kassereren udarbejder i samarbejde med bestyrelsen et regnskab som fremlægges på generalforsamlingen. Regnskabet revideres af de på generalforsamlingen valgte revisorer. Regnskabet, der skal fremlægges og revideres, opgøres fra én generalforsamling til den næste.

Stk. 6 Bestyrelsen kan træffe beslutninger om økonomi. Hvis disse overstiger en beløbsgrænse på 2000 kr. eller den formue, som tilhører foreningen, har kassereren vetoret.

 

§ 8 Lokation og samarbejde

Stk. 1 Foreningen låner sine lokaler af Center for Sundhed og Samfund og er til dagligt underlagt IFS. Det betyder, at foreningen forpligter sig på at overholde overordnede reglementer for vedligeholdelse og brug af lokaler, samværspolitik og andet i aftale med administratorer af bygningen og IFS. 

 

§ 9 Opløsning

Stk. 1 For at opløse foreningen kræves 2 på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 1 og højst 2 måneders mellemrum, hvoraf den anden generalforsamling kun skal behandle forslaget om opløsning.

Stk. 2 Forslaget om opløsning skal være bestyrelsen i hænde senest 3 uger før generalforsamlingen og kræver ⅔ flertal på begge de 2 på hinanden følgende generalforsamlinger, for at det kan vedtages.

Stk. 3 I tilfælde af opløsning skal evt. indestående midler eller aktiver doneres til velgørende formål. Administrationen af lokalerne tilfalder IFS.

Vedtaget på generalforsamling 2023